Meer over Kerkdiensten

Orgel

Het orgel van de Zuiderkerk in Ede is een elektro-pneumatisch kegelladen-orgel uit 1959 en is gebouwd door de fa. Fonteijn & Gaal uit Rotterdam. Het orgel is in 1969 aangekocht door de R.K. Verrijzeniskerk te Arnhem. De fa. Kaat en Tijhuis uit Kampen heeft het orgel in 1987 uitgebreid met een Mixtuur III-IV sterk op het Hoofdwerk. Vanwege de sluiting van deze kerk in 2006 is het orgel in de verkoop gekomen. Na bemiddeling van orgelbouwer G. de Kruif uit Elst (U.) is het orgel in 2008 aangekocht door de Hersteld Hervormde Gemeente van Ede - Bennekom – Wage-ningen e.o.

Het orgel is door de orgelcommissie onder supervisie van dhr. De Kruif in Arnhem gedemonteerd en tijdelijk opgeslagen aan de Zandlaan. Na het gereedkomen van de Zuiderkerk is het orgel weer opgebouwd en geplaatst op de galerij in de Zuiderkerk. Vanwege de beperkte ruimte is de opstelling van de windladen en de windvoorziening enigszins aangepast.

Aangezien het orgel in de oorspronkelijke situatie in Arnhem geen orgelfront bezat (vanwege de plaatsing achter een hoge wand in het liturgisch centrum) was de realisatie van een orgelfront noodzakelijk. Het orgelfront (niet-sprekend) is een ontwerp van dhr. G.J. van Ingen en is geheel nieuw vervaardigd door Vlot Maatwerk uit Ridderkerk. Het ontwerp is gebaseerd op de typisch Hollandse orgelfronten uit de 17e en 18e eeuw van o.a. de Duits-Nederlandse orgelbouwers Hinsz, Schnitger en Müller. De stijl en kleurstelling van het front sluit aan op het klassieke interieur van de kerk. In 2010 heeft er een uitbreiding van het orgel plaatsgevonden waarbij op het Hoofdwerk een Cornet V sterk geplaatst is. Op het Hoofdwerk was ten tijde van de bouw in 1959 al een ruimte gereserveerd voor een extra stem. Aan het Nevenwerk zijn een Hobo 8 voet en een Vox Celeste 8 voet toegevoegd op twee separate windladen. Alle uitbreidingen zijn door de orgelcommissie zelf uitgevoerd. Na de uitbreiding is het orgel in 2011 geheel geïntoneerd door Orgelmakerij Boogaard uit Rijssen. De dispositie van het orgel na uitbreiding/aanpassing is als volgt:

• Hoofdwerk Nevenwerk Pedaal Koppelingen
  • Prestant 8’ Holpijp 8’ Subbas 16’ HW - NW
  • Roerfluit 8’ Vox Celeste 8’ (2009) Gedekt 8’ Ped. - HW
  • Gamba 8’ Prestant 4’ Ped. - NW
  • Oktaaf 4’ Roerfluit 4’
  • Flute Harmonique 4’ Gemshoorn 2’ omvang C t/m g’’’
  • Oktaaf 2’ Nasard 2 2/3
  • Cornet V sterk (2009) Sesquialter II sterk
  • Mixtuur III-IV sterk (1987) Hobo 8’ (2009)
  • Trompet 8’ Tremulant
  • Tremulant