mannenbond

De drinkbeker, die Mij de Vader gegeven heeft, zal Ik die niet drinken?
Johannes 18:11b

Het zwaard is afgewezen. Welk zwaard? Het zwaard (het was een lang offermes) om Jezus te beschermen. Het was goed bedoeld, maar niettemin een verzoeking voor Jezus om Zijn kruis te ontgaan. Jezus leest Zijn weg in de Schrift. Daarin staat, dat het alzo moet gebeuren. Dat wil zeggen: Het Paaslam moet worden geslacht. De gestalte van het kruis is hier een drinkbeker. Jezus had die pas voor Zich gezien aan de paasmaaltijd. Ook in Gethsemané had Hij deze beker zien staan. Het heeft zware gebedsworstelingen gekost alvorens Hij deze beker uit Gods hand had aanvaard. Maar dat is dan ook gebeurd. Hoor maar: ‘De drinkbeker, die Mij de Vader gegeven heeft, zal Ik die niet drinken?’

Wat zat er in deze beker? De dood in alle gestalten. Daarin was de dood in haar tijdelijke gestalte met alle lijden, pijn, smart. ‘Als een Lam wordt Hij ter slachting geleid ‘... en Hij aanvaardt het! Daarin was de dood in haar geestelijke gestalte, namelijk scheiding van God, het missen van de gemeenschap met de Vader. Daarin was de eeuwige dood: dat wil zeggen het ten volle dragen van de toorn van God.

Van deze beker zegt Jezus, dat de Vader Hem die aanreikte. Daar moeten wij op letten! Waren dan niet allerlei mensen zoals Herodes, Pilatus, enz. in de weer om Hem dit alles aan te doen? Jawel! Maar de Heere Jezus zag het verband tussen de Vader en de beker. In de zwaarste smarten blijft Hij Vader zeggen! Vader, indien het mogelijk is. Vader vergeef het hun, Vader in Uw handen beveel Ik Mijn geest. Dat wil zeggen: de liefde geeft het lijden, het vaderhart geeft de smart. In de donkerste nacht ziet Jezus de eenheid van het lijden en de hand van de Vader. Zo lief heeft de Vader Zijn Kerk, dat Hij de beker zet aan de lippen van Zijn lieve Zoon. Zo lief heeft de Zoon het recht van de Vader, dat Hij de beker aanvaardt.

Wat zullen wij hier het meest bewonderen: de liefde van de Vader of de gewilligheid van de Zoon? Voor wie doet Hij dit? Voor Petrus, die met zijn zwaard eigen verlossing in de weg stond. Voor allen, die uit ‘bescherming van Jezus’ nog in hun eigengerechtigheid rondlopen, opdat wanneer zij armen en benen breken, zij een volkomen Zaligmaker ontmoeten. Want de Heere Jezus is een volkomen Zaligmaker! Hij droeg niet alleen de vloek, maar deelt ook de verlossing uit. De Vader reikt een beker der verlossing aan mensen, die vergaan van dorst. Dat is puur welbehagen. Wie dorst heeft (ook in onze gemeente) die kome en drinke uit deze beker om niet. Is er dan geen smart meer in deze beker? Het is de smart van het gestorven zijn en het dagelijks sterven met Christus. Het is het met Hem lijden om ook met Hem verheerlijkt te worden. ‘Maar er is geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn’.

Hoe leren wij dit? Door op een steenworps-afstand te buigen onder Gods recht. Het is en blijft: verliezen om te behouden, verloren gaan om gered te worden! God rooit ons leven telkens om. Dat gaat door diepten van kastijding. Zalig, wanneer wij zeggen en Hem nazeggen: ‘De drinkbeker, die mij de Vader gegeven heeft, zal ik die niet drinken?’ Deze weg loopt vaak door diepten, waarin wij met Jacob zeggen: ‘Al deze dingen zijn tegen mij’, en met Paulus: Een engel des satans slaat mij, maar toch... maar toch... Vader! Uit Uw hand ontvang ik het!

Dat is een vrucht van het plaatsvervangend lijden van Christus. En om die vrucht is het God te doen, wanneer wij op de leerschool der genade zijn. Dan is er eenswillendheid en onderworpenheid! Wees getroost, wanneer God u alles ontneemt. Hij schenkt Zichzelf. In al uw benauwdheden is Hij benauwd. Verwondert u over deze grote genade! Vreest Zijn macht, wanneer u op uw eigen weg doorgaat, de zonde indrinkt als water en uw eigengerechtigheid verheft. God zal u (tenzij gij u bekeert) de beker van Zijn toorn doen drinken tot in eeuwigheid. Val Hem te voet! Geef u gewonnen. Laat u zaligen. Ziet u Hem staan? Hij aanvaardt de beker! Waar staat u? Met uw zwaard tegen Hem of in aanbidding aan Zijn voeten? Amen.

Ds. G. Boer