• " En Hij zeide tot
    bekering en vergeving der
    zonden, onder alle volken,
    beginnende van Jeruzalem.
    En gij zijt getuigen van
    deze dingen. "
    Lukas 24 vers 47 en 48
  • " Jezus dan zeide wederom
    tot hen: Vrede zij ulieden,
    gelijkerwijs Mij de Vader
    gezonden heeft, zende
    Ik ook ulieden. "
    Johannes 20 vers 21

Meer over Uw steun

Erfenissen en legaten

Een aantal zaken is van belang wanneer u ervoor kiest om een organisatie als de HHK uw nalatenschap na te laten. Het is niet vanzelfsprekend dat de kerk of een stichting als erfgenaam of legataris optreedt. Dit zal vast moeten worden gelegd in een testament. Dit is eenvoudiger dan veel mensen denken. U doet dit namelijk samen met een notaris. U kunt geheel vrijblijvend een (veelal gratis) afspraak maken bij een notariskantoor om u voor te laten lichten over de opmaak van een testament.

Wanneer u geen testament heeft gemaakt en dus geen erfgenamen hebt aangewezen, bepaalt de wet wie uw erfgenamen zijn. De enige weg om een (kerkelijke) organisatie onderdeel uit te laten maken van uw nalatenschap is door een testament op te laten maken bij de notaris.

In een testament kunt u naast erfgenamen ook legatarissen aanwijzen: iemand die een legaat ontvangt uit een erfenis. Een legaat is, anders dan een erfenis, een vastgesteld bedrag of het zijn bepaalde goederen, bijvoorbeeld een woning, perceel of kunstvoorwerp.

Daarnaast is het belangrijk om te vermelden dat de commissie evangelisatie een ANBI-status heeft, waardoor zij geen erfbelasting hoeft te betalen. Hierdoor komt 100% van het toegezegde bedrag of van de ontvangsten uit de erfenis ten goede aan het werk van de commissie evangelisatie.