Voedselveiligheid op markten en verkopingen

Wanneer organisaties voedsel bereiden, uitdelen of verkopen op markten en verkopingen, moet dat veilig gebeuren. De organisatie is zelf verantwoordelijk voor deze veiligheid. Om de voedselveiligheid te kunnen garanderen is door de Europese Unie een hygiëne-verordening opgesteld. In deze verordening is nauwkeurig aangegeven waar organisaties zich aan moeten houden.

Om vast te stellen dat alles volgens deze verordening wordt uitgevoerd, is door de organisatie MOVISIE, in samenwerking met de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA), een checklist samengesteld voor organisaties waar met enige regelmaat -maar niet structureel- etenswaren worden bereid en gegeten. Deze checklist kan ook gebruikt worden wanneer tijdens een gemeentedag of verkoping etenswaren verkocht of uitgedeeld worden.

Organisaties hebben hiermee een instrument in handen om veilig en hygiënisch te werken én te voldoen aan de hygiëneverordening van de EU. De checklist is, na registratie, gratis te downloaden via www.movisie.nl (zoekterm voedselveiligheid) of op te vragen bij het kerkelijk bureau.