• " En hetzij dat een lid lijdt,
    zo lijden al de leden mede
    "
    1 Korinthe 12 vers 26

Meer over Projecten

2022 - Haïti

Woord & Daad (€ 50.000 + € 28.000)
Aanleiding
In augustus 2021 werd het zuiden van Haïti getroffen door een verwoestende aardbeving en tropische storm. In de dorpen in de buurt van de breuklijn constateerde partnerorganisatie Restavek Freedom dat meer dan 70% van de huizen ernstig beschadigd was of zelfs volledig verwoest.

Doelgroep
Ondersteuning aan de inwoners van de dorpen Campeche en Sapotille, La Pretre de Ducis en het Martinea gedeelte van Cavaillon, met als doel het bouwen aan weerbaarheid.

Te bieden hulp
Er wordt in Sapotille/ Campeche een diepe waterput geslagen om het ernstige gebrek aan drinkwater te verhelpen. Gemeenschappen krijgen ondersteuning bij de bouw van aardbevingsbestendige gebouwen. We leiden zo’n 30 bouwvakkers op in aardbevingsbestendige bouwtechnieken, waardoor deze dorpen beter bestand zijn tegen toekomstige rampen.

Veel families hebben een gebrek aan inkomen doordat hun fruitbomen verwoest zijn door het natuurgeweld. Deze bomen zijn belangrijk voor het levensonderhoud van families. De partnerorganisatie van Woord & Daad, Restavek Freedom, zal 400 bomen opkweken die, wanneer ze groot genoeg zijn, een plek krijgen in de beschermde tuinen van de families. Zo zijn ze bestand tegen loslopend vee dat schade aan de bomen kan toebrengen. Het gaat om mango-, avocado-, limoen-, kers-, sinaasappel- en kokosnootbomen.

Historisch gezien worden natuurrampen gevolgd door een toename van het aantal kinderen dat in kindslavernij terecht komt. Deze kinderen noemen we restaveks. Om situaties van kindslavernij te herkennen, krijgen de inwoners van acht gemeenschappen een Justice Training. Deze training duurt zes weken en kent twaalf sessies. Alle trainingen worden georganiseerd door kerken in de getroffen gebieden. In het lesprogramma zijn Bijbelse thema’s als gerechtigheid en Gods liefde verweven met Haïtiaanse wetten over kinderbescherming. Het programma daagt de deelnemers uit om de lessen persoonlijk en als kerk toe te passen.