Meer over Gemeente

Diaconie

De diakenen maken deel uit van de kerkenraad en vormen daarnaast het college van diakenen. Zij hebben, zoals het formulier zegt, als taak ’de bediening der armen’. Hiervoor is nodig dat er geld ingezameld wordt. Vroeger werden de diaconiegelden vooral besteed aan de armen bínnen de gemeente. Door de ‘bijstand’-uitkeringen en andere voorzieningen van de overheid, wordt de laatste 50 jaar steeds minder een beroep gedaan op de diaconie. Daarom gaan de meeste diaconiegelden nu naar goede doelen in binnen- en buitenland, zoals: Woord & Daad, KOEH, Ontmoeting, Da Costa-fonds, Spaanse Evangelische Zending, Stichting Vrienden van Heidelberg en Dordrecht, GBS, NPV en de Oase (Ouddorp). Toch is het goed mogelijk dat de diaconie-gelden in de toekomst weer meer en meer binnen de gemeente nodig zullen zijn. Door de nieuwste wetgeving inzake WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) wil de overheid burgers en kerken in toenemende mate verantwoordelijk maken voor noden en zorgen van de burgers en trekt de overheid zich juist weer terug. Onze diaconie probeert zich op de hoogte te houden van deze ontwikkelingen om zo nodig (financiële) hulp te kunnen bieden.

Alle vragen omtrent thuishulp, gezondheid, subsidies, financiën en eenzaamheid moeten gemeld worden bij een gemeentelijk sociaal team. Dit team zorgt ervoor, dat de juiste instanties worden ingeschakeld. Voor de gemeente West Betuwe is dit teamsociaal@westbetuwe.nl of tel. 0345 - 728 801.

De gebiedsmakelaar als aanspreekpunt voor inwoners van Spijk, Heukelum, Asperen, Acquoy en Rhenoy is Ria van Esterik, mail: ria.van.esterik@westbetuwe.nl of tel: 06 - 25 731 982.

De gebiedsmakelaar als aanspreekpunt voor inwoners van Vuren, Tuil, Herwijnen, Hellouw en Haaften is Bea Kramer, mail: bea.kramer@westbetuwe.nl of tel: 06 - 50 079 335

Graag wijzen we op “De Schuilplaats”, een stichting voor Christelijke psychosociale hulpverlening; zie www.stichtingschuilplaats.nl.  De HHK heeft een samenwerkingsverband met deze stichting. Leden van onze kerk betalen een lagere eigen bijdrage als ze hulp aanvragen bij “De Schuilplaats”.

Tenslotte valt ook het werk van de Vrijwilligersgroep "Helpende Handen" onder verantwoordelijkheid van de diaconie.

Het IBAN van de diaconie is: NL 13 RABO 0153 3608 95 t.n.v. Diaconie HHG Spijk.

Het mailadres voor de diaconie is: diaconie.hhg.spijk@gmail.com

Graag bevelen we het werk van de diaconie aan in uw gebed en in uw gaven.