Voorkomen van fraude

Veel bedrijven, organisaties en kerkelijke instellingen worden lastig gevallen met nep- en spooknota’s,  of benaderd met ongevraagde aanbiedingen of nep-contracten. Ook internetfraude is een veel voorkomend fenomeen.

De Fraudehelpdesk wil zoveel mogelijk voorkomen dat de Nederlandse bevolking slachtoffer wordt van fraude. Het doel is burgers en bedrijven te behoeden voor oplichtingspraktijken en weerbaarder maken tegen fraude. Dat gebeurt door mensen bewust te maken van de risico’s op fraude.

Voor het raadplegen van o.a. ALERTS en LAATSTE NIEUWS berichten die betrekking hebben op (internet)fraude is zeer de moeite waard om de website van de Fraudehelpdesk regelmatig te bezoeken (www.fraudehelpdesk.nl).

FRAUDE MET BANKZAKEN
De laatste tijd vindt er ook veel fraude plaats rondom bankzaken. Dit gebeurt o.a. in de vorm van zgn. phishing-mails. Nep e-mails die lijken alsof ze van uw bank afkomstig zijn. Maar ook komt er fraude voor door personen die u telefonisch benaderen en zich voordoen als bankmedewerker. Op de website www.veiligbankieren.nl vindt u alles over veiligheid in het betalingsverkeer. Wij raden u aan ook deze website regelmatig te bezoeken.

10 TIPS TER VOORKOMING VAN INTERNETFRAUDE
Internet is een wereld vol mogelijkheden, maar ook voor oplichters. Ze proberen op allerlei manieren uw computer, tablet of mobiele telefoon binnen te komen om uw persoonlijke gegevens in handen te krijgen. Hieronder tien tips die helpen om dreigingen als malware, phishing, oplichting en spam te voorkomen.

1. Installeer een antivirusprogramma
Gebruik een antivirusprogramma op uw apparaten. Schakel automatische updates in. Scan uw apparaten regelmatig op infecties. U kunt ook een eventueel meegeleverde firewall inschakelen die de verbindingen in de gaten kan houden.
2. Voer de software-updates uit
Producenten van besturingssystemen, browsers en andere programma’s komen geregeld met updates. Voer deze uit of zorg ervoor dat dit automatisch wordt gedaan.
3. Verzin sterke wachtwoorden
Het is belangrijk om een wachtwoord te creëren dat moeilijk te kraken is. Denk aan hoofdletter, cijfers of andere tekens. Gebruik verschillende wachtwoorden en wijzig uw inlogcodes om de zoveel tijd.
4. Gebruik alleen wifinetwerken die u kent
Als u gebruik maakt van openbare en onbeveiligde wifinetwerken kunnen anderen mogelijk zien wat u op internet doet en welke gegevens u verstuurt. Het is dus verstandig om geen gevoelige gegevens te versturen over netwerken die u niet kent of niet vertrouwt.
5. Open geen (onbekende) berichten en bestanden
Als u in uw inbox een bericht ontvangt met een bijlage, (ingekorte) hyperlink of verzoek om in te loggen op een systeem, ga hier niet op in. Verwijder het bericht.
6. Download alleen apps via officiële applicatiewinkels
Malware kan niet alleen op uw computer voorkomen. Ook apps voor de mobiele telefoon of tablet kunnen schadelijke software bevatten. Gebruik dus geen illegale kopieën, maar alleen apps uit officiële appwinkels.
7. Controleer het adres van de websites die u bezoekt
Als u een website bezoekt, kijk dan naar het webadres (URL) en of er een hangslotje is te zien in de adresbalk. Dit certificaat geeft aan dat u op een veilige website zit. Ziet u geen hangslotje? Verstrek dan geen gevoelige gegevens via deze website.
8. Sluit pop-ups in de browser af met Alt+F4
Pop-ups kunt u het beste sluiten door tegelijk te drukken op Alt en F4. Klik nooit op akkoord, ok, de ‘X’ of nee.  Zo kunt u per ongeluk toch malware installeren. U kunt ook een pop-up-filter installeren om pop-ups te blokkeren.
9. Denk na over wat u deelt op internet
U kunt heel makkelijk informatie op internet plaatsen, maar het is erg moeilijk om die gegevens weer te verwijderen. Denk dus goed na over wat u deelt. Bij social media kunt u uw account afschermen voor onbekenden. Verleen ook niet zomaar aan iemand toestemming tot uw profiel. Als u ergens uw gegevens achterlaat, controleer de organisatie en wat er met uw gegevens gebeurt.
10. Gebruik uw gezonde verstand
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook. Dat geldt dus ook voor alle aanbiedingen, vacatures en andere zaken die u op internet tegenkomt. Wees alert als u iets niet vertrouwt of niet kent.

Download voorkomen van fraude